Werking en gebruik

Werking en gebruik

Hoe werkt een sauna en hoe kunt u deze het beste gebruiken? Lees hier meer over.

Hoe werkt een sauna?

De sauna is gezond voor uw lichaam en geest. Maar waarom eigenlijk? Voor welke klachten is de sauna bij uitstek een gezond middel? En bij welke juist niet? Een saunagang levert rust en ontspanning op. Er zijn veel verschillende soorten sauna’s, zoals de Finse sauna, de infraroodcabine met korte golf en de infrarood sauna met lange golf.

Vijf redenen waarom een sauna goed is voor uw gezondheid:

  • Voorkom verkoudheden en griep: De ‘gewone’ Finse sauna werkt hier erg goed voor. U traint als het ware uw lichaam en afweermechanisme door regelmatig uw sauna te gebruiken. Bent u al verkouden, dan helpt het naar de sauna gaan u helaas niet om daar vanaf te komen.
  • Weerstand verhogend: U bouwt meer weerstand op in zowel de Finse als de infraroodsauna, doordat u uw lichaam traint.
  • Helpt tegen astma of bronchitis: Er is al veel medisch onderzoek gedaan naar het effect van de sauna op astma. Daaruit is gebleken dat bij regelmatige saunabezoekers met astma het aantal aanvallen minder werd en de ademhalingsmoeilijkheden afnamen. Dat komt ook doordat het zenuwgestel gunstig wordt beïnvloed. Vooral de traditionele sauna is geschikt voor mensen met astma of bronchitis.
  • Bij hoge bloeddruk: Sauna is gezond voor uw bloeddruk. In de sauna zal uw bloeddruk dalen, doordat de bloedvaten verruimen en het bloed wordt dunner. Tijdens het afkoelen, vernauwen de vaten zich juist, waardoor de bloeddruk weer toeneemt. Heeft u last van een hoge bloeddruk, zorg dan vooral dat u genoeg tijd voor uw saunagang neemt. Neem rust en koel goed af na uw saunagang.
  • Verlicht spier- en gewrichtspijn: De infraroodcabine en infraroodsauna met korte golf is zeer geschikt omdat uw spieren en gewrichten direct verwarmd worden wat een erg fijn en weldadig gevoel geeft.

 

Bij welke klachten mag u geen gebruik maken van de sauna

Er zijn ook gezondheidsklachten waar de sauna u niet bij helpt. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om van uw sauna gebruik te maken als u veel last heeft van spataderen. Het steeds verwijden en vernauwen van uw bloedvaten in de sauna heeft geen positief effect op spataderen. De sauna zorgt voor een verbeterde bloedsomloop. Daardoor kan een vastzittende bloedpropje in een spatader zelfs losschieten, wat levensgevaarlijk kan zijn. In het beginstadium van spataderen kunt u gerust nog de sauna in gaan. Bent u wat verder, dan is het verstandig om geen sauna meer te bezoeken. Heeft u last van hartklachten, wees dan in elk geval voorzichtig met de sauna. Uw bloedsomloop wordt versterkt, wat ervoor zorgt dat uw hart meer werk moet doen. Dat kan gevaarlijk zijn. Voor sommige hartpatiënten is een saunagang juist wel gezond. Overleg het altijd met uw arts! Bij koorts is het niet verstandig om uw sauna te gebruiken. Uw lichaam vecht al waardoor u zelf al een hogere lichaamstemperatuur heeft. Wacht tot uw koorts weer over is.

Afvallen in de sauna?

Tot slot helpen we een fabel de wereld uit: de sauna helpt niet om af te vallen. Helaas! U verliest wel vocht, maar dat is tijdelijk. Wel voert u veel afvalstoffen af dankzij de sauna. Er gaan veel verschillende verhalen rond over afvallen in de sauna. Bedrijven die beweren dat de gebruiker in hun sauna wel afvalt beweren dus iets wat helemaal niet mogelijk is. Bij ons krijgt u altijd juiste informatie en een eerlijk advies. 

Het gebruik van de sauna

  • Ga nooit te gehaast in de sauna.
  • Ga nooit hongerig in de sauna.
  • Zorg ervoor dat u voldoende gegeten en gedronken heeft, alcohol is af te raden.
  • Wacht na een lichamelijke inspanning 15 tot 30 minuten voordat u de sauna gebruikt.

 

In de sauna

  • Neem er rustig de tijd voor, 10-15 minuten per saunagang.
  • Luister naar uw lichaam om uw saunatijd te bepalen.
  • Voordat u een saunabad neemt, zorg ervoor dat er voldoende saunastenen in de oven aanwezig zijn. Zoveel mogelijk stenen “losjes” op en rond de verwarmingselementen stapelen. De saunacabine dient te zijn voorverwarmd.
  • Ga in de sauna altijd op een handdoek zitten of liggen.
  • Begin een saunagang op de bovenste zit/ligbank. Voordat u de sauna verlaat gaat u nog even op het laagste niveau zitten.

 

Na het gebruik

Realiseer dat uw huid goed isoleert, zorg dus voor voldoende afkoeling (10-15 minuten) na het gebruik van de sauna. Dit is zeker zo belangrijk als het opwarmen. Pas na afkoeling ontstaat het verkwikkende saunagevoel. Herhaal deze saunagang 2 of 3 keer met een tussenpauze van 10-15 minuten. 

Geurstoffen

Het gebruik van geurstoffen is aangenaam voor de luchtwegen.VSB Wellness biedt een breed assortiment aan geuren, oliën en onderhoudsmiddelen voor sauna, infrarood, whirlpoolstoombad en zwembad. De opgietmiddelen dienen altijd te worden verdund met water. Gebruik de opgietmiddelen nooit onverdund i.v.m. brandgevaar. 

Sauna thuis

Bent u op zoek naar een traditionele Finse sauna of  design sauna voor thuis? Een binnensauna of een buitensauna? VSB Wellness produceert en installeert alle denkbare Wellness. Van zelfbouwpakketten tot complete wellnessprojecten. Maatwerk, Vakmanschap, kwaliteit. 

Onderhoud

Het onderhoud van de sauna is erg eenvoudig en vraagt weinig tijd. Zo af en toe kunt u de banken en wanden alsmede het plafond afdoen met speciale saunareiniger.

Advies? wij helpen u graag

Neem contact met ons op voor meer informatie.

 
 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.

Naar boven