Een vraag? bel of mail ons! 013 504 7000

10 december 2018

Ik ben zwanger, mag ik dan naar de sauna?


Als u zwanger bent kan een sauna een ware helper zijn voor het verzachten van rugklachten en zorgen voor ontspanning. Maar is dit verantwoordelijk? En waar moet u op letten bij het gebruik van een sauna als u zwanger bent? Wij geven u hier graag meer informatie over. Als u enige twijfel heeft of u gebruik kan maken van een sauna bij uw zwangerschap, raadpleeg dan altijd even uw verloskundige.

Sauna en zwangerschap

Gebruik sauna en zwangerschap

Heeft u nog nooit gebruik gemaakt van een sauna? Dan is het beter om te wachten met het gebruik van een sauna tot na de zwangerschap. Als u al gebruikelijke sauna sessies heeft, kunt u verantwoordelijk genieten van een sauna. Let daarbij wel op de volgende punten:

In welke periode mag u de sauna gebruiken?

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat tijdens de eerste 14 weken van een zwangerschap het beter is om de sauna te vermijden. Dit om de kans op gezondheidsproblemen bij uw baby te voorkomen. De laatste 4 tot 6 weken wordt het ook afgeraden om gebruik te maken van een sauna. Er zijn nog geen gevallen van gezondheidsproblemen gevonden bij een baby die veroorzaakt zouden kunnen zijn door een sauna. Toch is het fijn en zeer begrijpelijk om het zekere voor het onzekere te nemen.

Temperatuur en lengte van saunasessie

Om een te hoge lichaamstemperatuur te vermijden kunt u het beste de aanbevolen temperatuur van 60 tot 80 graden aanhouden. Zo kunt u van een aangename saunasessie genieten zonder oververhit te raken. Als u normaal gewend bent om een kwartier in de sauna te zitten, kunt u de sessie inkorten naar maximaal 10 minuten. Vrouwen uit Finland, waar velen gebruik maken van de sauna, gebruiken de sauna bijvoorbeeld maar 6 tot 8 minuten voor een aangename tijd om te ontspannen bij een zwangerschap.

Let op wat uw lichaam zegt

Naar uw eigen lichaam, en de signalen die uw lichaam afgeeft, luisteren is belangrijk, u kunt natuurlijk zelf het beste bepalen wanneer er sprake is van ongemak. Vooral met betrekking tot oververhitting is het belangrijk om op te letten dat u bij twijfel niet te lang in de sauna blijft. Bij het gebruik van een sauna gaat uw hartslag omhoog, en daarbij ook die van uw aankomende baby. Maakt u zich echter geen zorgen, dit valt te vergelijken met die inspanning die men heeft bij het sporten en is dus niet schadelijk.

Langzaam en rustig afkoelen

Eén van de gebruikelijke rituelen bij een saunasessie is het plots afkoelen door middel van koud water. Bij een zwangerschap is het aangeraden om uzelf langzaam af te koelen zodat uw lichaam geen plotse schrikreactie krijgt. In plaats van koud water te gebruiken kunt u even onder een lauwe douche staan totdat u zich afgekoeld voelt.

Er zijn dus veel punten om op te letten bij een sauna en zwangerschap. Al klinken sommige van deze punten misschien heftig, er hangen zeker voordelen aan het gebruik van een sauna met een zwangerschap. Bij een zwangerschap wordt er veel vocht in het lichaam vastgehouden en een sauna kan u helpen met het verliezen van een deel van dat vocht. Ook kan het zorgen voor een fijne ontspanning van uw rug en spieren. Een saunasessie heeft ook een stressverlichtend effect wat bij een zwangerschap een erg aangename ervaring kan zijn.

 Heeft u twijfels over het gebruik van een sauna bij uw zwangerschap? Raadpleeg dan uw verloskundige.

Wilt u meer weten over sauna en gezondheid? Lees dan dit artikel over de gezondheidsvoordelen van een sauna.

Terug

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.

Naar boven